Σε ξύλο φλαμουριάς
Δεν θυμάμαι αν γνώρισα τον Γιάννη Στεφανάκι ως ζωγράφο, ως γραφιά, ως τυπογράφο ή ως εκδότη του περιοδικού «Νέο Επίπεδο». Και δεν έχει σημασία. Ο Στεφανάκις ανήκει σε εκείνους τους καλλιτέχνες που θυμίζουν τους τεχνίτες του Μεσαίωνα, όταν οι τέχνες είχαν πολλές μορφές, πάντα δεμένες με την καθημερινότητα αλλά κι ένα βήμα πέρα και πάνω από την καθημερινότητα. Ο Στεφανάκις-εκδότης ξεκίνησε τις συλλεκτικές εκδόσεις «Χειροκίνητο», με όλη την αγάπη και τη φροντίδα των παλιών τυπογράφων. Στις εκδόσεις του πέρασαν ποιητές σαν τον Μανόλη Αναγνωστάκη,...
read moreΤο αγλαόν, η κλασσική τυπογραφία
Εν αρχή ην το χάος. Ο ατελείωτος χρόνος, το ίχνος, η χάραξη στο βράχο, στο κόκαλο, στην πέτρα, η επικοινωνία. Ο δίσκος της Φαιστού, το πρώτο κινητό στοιχείο, η πρώτη εκ-τύπωση. Η γραφή, το Θείο δώρο, η γνώση. Ο πάπυρος, η περγαμηνή, το παλίμψηστο. Οι πρώτοι αντιγραφείς, το βιβλίο. Το χαραγμένο ξύλο, το πρώτο κινέζικο χαρτί και βιβλίο, ο Γουτεμβέργιος. Η θεία στιγμή. Η τυπογραφία, ο φύλακας άγγελος των τεχνών. Οι σχεδιαστές, τα τυπογραφικά στοιχεία, οι γραμμές και τα μέταλλα, τα κοσμήματα, τα διάστιχα, τα μονόστιγμα, τα δίστιγμα, τα τρίστιγμα,...
read moreΧ. Μπότσογλου
Μια βραδιά στου Σάμη Από τον Χρόνη Μπότσογλου Ζηλεύω πολύ τους καλούς καλλιτέχνες, τους καλούς ζωγράφους, τους καλούς χαράκτες, τους καλούς γλύπτες, τους σπουδαίους ποιητές και λογοτέχνες, αυτούς που δικαιώνουν το όνομα της Τέχνης που υπηρετούν. Θα προσπαθήσω λοιπόν, να σας εκθέσω τους λόγους που ζηλεύω τον ζωγράφο- χαράκτη- ποιητή, Γιάννη Στεφανάκι. Κυρίως όμως ζηλεύω τον χαράκτη- τυπογράφο και εκδότη του περιοδικού Νέο Επίπεδο. Με γοητεύει αφάνταστα το γράψιμο ενός βιβλίου, όμως άλλο τόσο με γοητεύει η δημιουργία , ο σχεδιασμός ενός...
read more…αγχιβασίην…
…ή Οι γραμμές διαφυγής του Γιάννη Στεφανάκι 1. Άνθρωπος μετεωριζόμενος πάνω από την πόλη ακροβατεί πάνω σε ένα σκοινί, σε μια γραμμή με κατεύθυνση άλλα μετέωρα, κάποιο σύννεφο ή το φεγγάρι. Προσπάθεια επαναλαμβανόμενη, με διαφορετικούς όρους κάθε φορά, όνειρο που αλλάζει σχήμα, επαναφέροντας ξανά και ξανά το ίδιο αίνιγμα, επίμονο, ίσως οδυνηρό, σαν επωδό, μια ritournelle. Εικόνες περιπλάνησης στους αιθέρες, αιθεροβασίες, ονειροβασίες του εικαστικού Γιάννη Στεφανάκι (ΓΣ). Τα πάντα παίζονται πάνω σε μια γραμμή. Ποιος ζωγράφος δεν το...
read moreΓιάννης Στεφανάκις
Παις παίζων πεσσεύων; Ο Γιάννης Στεφανάκις, λιτός και καίριος, ανοίγοντας τον κυρίως ναό της τέχνης του, κινείται ποιητικά και την αποφλοιώνει απ’ ό,τι περιττό, στοχεύοντας στον πυρήνα της κάθε φορά θεματικής του. Αυτό δίνει μπόι στο πλάσιμο των εικόνων του παρά την υφολογική λιτότητα της ζωγραφικής του. Είναι φορές που ο τρόπος αφήγησης κερδίζει περισσότερο έδαφος από το αφηγούμενο. Εδώ και η συγκινητική ποιητική του που έρχεται να μας “οξυγoνώσει” μ’ έναν παραδειγματικό σαρκασμό αλλά και τρυφερότητα στη σύγχρονη αναπνευστική δυσφορία....
read moreΗ περιπλάνηση στη ζωγραφική του Γιάννη Στεφανάκι
Εν αρχή οι εικόνες της πόλης. Το σύννεφο παίζει κυρίαρχο ρόλο στα θέματα του ζωγράφου. Το σύννεφο είναι και αετός και τραβάει τον πίνακα προς τον ουρανό. Στον ουρανό όπου αντικατοπτρίζεται η πραγματικότητα. Λάδια, ακρυλικά και μικτές τεχνικές είναι τα υλικά του. Χρώματα: Πορτοκαλί, το μπλε και μίξη πολλών χρωμάτων. Οι ιώδεις, αποχρώσεις επικρατούν. Και πολλές φορές το ωραίο μπλε φωτίζει το θέμα. Σαν να κοιτάζει ένα παιδί από χαραμάδα τον κόσμο και τα θαύματά του. Υπάρχουν νύκτες και πρωινά και τα ενδιάμεσα τους. Και μια συνεχής φυγή. Ας πούμε...
read moreΤοπίο 1
Ξυλογραφία (χαραγμένη στην Πτολεμαΐδα το 1974 – το πρώτο μου χαρακτικό) Διαστάσεις: 36×22
read moreΤο ερώτημα του Οίκου
1. Παρατηρώντας τις μικροσκοπικές Εικόνες περιπλάνησης του Γιάννη Στεφανάκι διακρίνω μια επιφυλακτικότητα απέναντι στις κραυγαλέες και ρηξικέλευθες πρακτικές της καλλιτεχνικής avantgarde, η οποία συνοδεύεται από μια διάθεση απεικόνισης μιας νοσταλγίας. Λέγοντας κάτι τέτοιο δεν εννοώ τη νοσταλγία για «κάτι ωραίο που χάσαμε» αλλά περισσότερο για τη σημασία της καλλιτεχνικής αφήγησης. Υπάρχει ένας έξοχος στίχος του Ηλία Λάγιου, στο εξώφυλλο του Νέου επίπεδου (τ. 33/4), ο οποίος ταιριάζει στην περίπτωση: «Να φέρεις τις λέξεις πηχτές σαν την...
read more