Ζωγραφική
- Ο ρεαλισμός ως εκδοχή μιας άλλης πραγματικότητας
Μια άλλη διάσταση επιχειρεί να δώσει στην εικαστική δουλειά του ο Γιάννης Στεφανάκις, αν και φέρει πάλι σε πρώτο πλάνο, την αποκαλούμενη «ουτοπική πολιτεία» του, όπως αποσπασματικά την έχουμε ήδη δει στη ζωγραφική του. Σ’ αυτήν την πολιτεία, όπως τουλάχιστον εκείνος την ονειρεύεται, συνυπάρχουν ξανά οι άνθρωποι με τα ζώα, οι απρόσωπες πολυκατοικίες με τα […] - …εν είδει αυτοτελούς ενότητας
Ο Γιάννης Στεφανάκις, παλιός φίλος και συνεργάτης, χρόνια τώρα παραμένει ασυμβίβαστα νεανικός μεν, νεανικά ανικανοποίητος δε. Παραμένοντας εντέλει το ίδιο αυστηρός και με τον εαυτό του και με τους άλλους. Χαράκτης-ζωγράφος, ζωγράφος-ποιητής, εκδότης, δημιουργεί εικόνες και κείμενα σαν να διερωτάται γιατί τα θρανία των παιδικών μας χρόνων παραμένουν έτσι αβάσταχτα λυπημένα, γιατί οι σταυρωμένοι άνθρωποι […] - Παλίμψηστο εννοιών
Ο Γιάννης Στεφανάκις είναι πρωτεϊκός: ζωγράφος, χαράκτης, ποιητής, τυπογράφος, εκδότης. Στα έργα του συνδυάζει την χαρακτική με την ζωγραφική και την αφήγηση με την εικόνα. Επιχειρεί να συμφιλιώσει τις πολυκατοικίες με τα δέντρα, τους ανθρώπους με τα ζώα, τη μοναξιά με την επικοινωνία, την μελαγχολία με την ελπίδα, την ουτοπία με την πραγματικότητα. Αθεράπευτα δονκιχωτικός […] - Τεχνοπαίγνιον
Φωτογραφικός ρεαλισμός, παιδικές γραφές, αφηρημένες εξπρεσιονιστικές ματιέρες, αλλεπάλληλα τυπώματα, κολάζ και στοιχεία από τον παραμυθένιο κόσμο των κόμικς συνυφαίνονται στα πρόσφατα έργα τον Γιάννη Στεφανάκι πλάθοντας αφηγηματικές ιστορίες οι όποιες ξυπνούν από τη λήθη μνήμες από το σχολείο. «Η καθαριότης είναι μισή αρχοντιά» διαβάζουμε στη ζωγραφισμένη πινακίδα ενός έργου του που μας μεταφέρει νοητικά στο […] - Ζωγραφική του χαμένου χρόνου, μηδέποτε ξανακερδισμένου
H τελευταία δουλειά του Γιάννη Στεφανάκι νομίζω ότι είναι η πιο αντιπροσωπευτική του. Βέβαια ό,τι κάνει ένας καλλιτέχνης είναι δικό του, τον αντιπροσωπεύει, αλλά μερικές δουλειές, για διάφορους λόγους, δείχνουν εναργέστερα τη φυσιογνωμία του καλλιτέχνη, τον κόσμο του, τις ιδιαίτερες δεξιότητες και ευαισθησίες του. Σε αυτή τη δουλειά του λοιπόν ο Γ.Σ. ξανακοιτάζει το χρόνο […] - Σουλατσάροντας στο φαντασιακό
Το studio του Γιάννη Στεφανάκι ανάμεσα Γουδί και Αμπελοκήπους είναι κάτι σαν χρονομηχανή των δραστηριοτήτων του. Περιοδικά (το ανθεκτικό Νέο Επίπεδο), ειδικές εκδόσεις που επιμελείται ο ίδιος (της Αποκάλυψης του Ιωάννου, ποιημάτων του Αναγνωστάκη, του Κατσαρού, της Αγγελάκη-Ρουκ και του Μαρκόπουλου) στοιβαγμένες παλιές εξπρεσιονιστικές δοκιμές, σκόρπιες μηχανικές κατασκευές «στο χώρο», ανηρτημένα μαύρα «κουτιά» που κρύβουν […] - Εικόνες ζωής
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται έργα του Γιάννη Στεφανάκι και της Μαργαρίτας Βασιλάκου. Δύο διαφορετικοί εκφραστικοί δρόμοι. Ο Γιάννης Στεφανάκις προβάλλει περιβάλλοντα πόλης μ’ ένα μακροσκοπικό τρόπο. Όψεις πόλεων που θυμίζουν εικόνες από view master. Κτίρια ογκώδη κι επιβλητικά, ιδωμένα με κάθε τρόπο. Τα πάντα «περιγράφονται» από ψηλά έτσι ώστε ο θόρυβος και το βουητό της […] - Τα κουτιά του Γ. Στεφανάκι, μεταλλασσόμενα σε οθόνες, παράθυρα στον εσωτερικό κόσμο
Η σχέση του Γιάννη Στεφανάκι με τον τρόπο παρουσίασης των έργων του υπήρξε πάντοτε ιδιαίτερα επεξεργασμένη και καθοριστική για την τελική εικόνα του έργου και αυτό γιατί η κορνίζα, το κουτί ή το πλαίσιο έγιναν σταδιακά οργανικά στοιχεία του. Τα πλαίσια των ζωγραφικών, αρχικά, έργων του έγιναν πολύ γρήγορα κλειστές κατασκευές. «Κουτιά-παιγνίδια», όπως τις ονόμασε […] - Μια αφηρημένη οικολογία
Οι τρεις βασικές ενότητες έργων που εκτίθενται τώρα στην Γκαλερί (3) δείχνουν καθαρά την εξέλιξη και παρουσιάζουν την σταδιακή πορεία προς την εικαστική ωρίμανση του Γιάννη Στεφανάκι. Πρόκειται για μια σειρά μικροδιάστατων ανάγλυφων κομματιών του 1987, τοποθετημένων σε ξύλινες –χαραγμένες με την άγρια γραφή του καλλιτέχνη– κορνίζες που δημιουργούν την αίσθηση ρηχών κουτιών. Φτωχά υλικά, […] - Με αφορμή μια έκθεση
Ο Γιάννης Στεφανάκις σχολιάζει την κατάσταση της σύγχρονης τέχνης όπως εκείνος τη βιώνει στο τέλος του αιώνα μας, στη διαδικασία του είναι – δεν είναι, φαίνεται – δε φαίνεται. Οι δικές του αξίες και η παιδεία του καθιστούν αδιασάλευτη την πίστη στη ζωγραφική, από την άλλη η εμπειρία και κυρίως το βίωμα τον προτρέπουν να […] - Κρυψώνες…
«Κανείς δε με βλέπει, ν’ αλλάζω Αλλά ποιος με βλέπει; Είμαι, η κρυψώνα μου…» Ζ. Bousquet Η διαρκής κίνηση, μέσα από τις αντιθέσεις, η διαλεκτική του «μέσα» και του «έξω», είναι στο μυθικό «κουτί της Πανδώρας» τόσο έντονη, όσο και σ’ όλη την αρχαία ελληνική μυθολογία. Το «κουτί της Πανδώρας», ήταν ένα πιθάρι εφτασφράγιστο, που […] - Η κατάσταση της ζωγραφικής μέσα από «Το παράθυρο της εικόνας» του Γιάννη Στεφανάκι
H ιστορία της τέχνης έχει πια κάνει θεμιτή την αναγνώριση της ζωγραφικής σε πολλές και πολλαπλές καταστάσεις γραφής, καταγραφής, μεταγραφής, ακόμη και παραγραφής κάποιου από τα διάφορα και πολυάριθμα πρότυπα, που αντιπροσωπεύουν τη μακραίωνη ιστορία της εικαστικής έκφρασης. Η αποδέσμευση του καλλιτέχνη από την αποκλειστική του σχέση με το τελάρο κοντεύει να κλείσει τώρα έναν […] - Μια ζωγραφική «Για το Μάτι»
Τα τελευταία οκτώ περίπου χρόνια, ο Γιάννης Στεφανάκις μ’ εμμονή και αφοσίωση δουλεύει κι επεξεργάζεται μια πανάρχαιη διαδικασία γραφής: σμικρύνοντας την εικαστική επιφάνεια, αναδεικνύει τον πλούτο των υλικών και αφηγηματικών στοιχείων που συνθέτουν το πανάρχαιο παραμύθι της ζωγραφικής. Το 1993 παρουσιάζει μια σειρά από έργα (τα οποία δούλευε ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του […] - Ιδιοτυπίες της αφαιρετικής διαδικασίας στο έργο του Γιάννη Στεφανάκι
Η ζωγραφική γλώσσα του Γιάννη Στεφανάκι όπως επίσης και η ίδια η εικαστικότητα των έργων του καθορίζονται από μια σειρά ιδιότυπων αισθητικών εξισώσεων (εξισορροπήσεων) ανάμεσα σε ζεύγη σταθερών που δεν παύουν να εμπεριέχουν, στον κάθε πόλο τους, αντιθέσεις, που, σε γενικές γραμμές, θα μπορούσαμε να πούμε πως εξισορροπούνται (εξισώνονται) μ’ έναν αμοιβαίο τρόπο. 1. Μεικτός […] - …αγχιβασίην…
…ή Οι γραμμές διαφυγής του Γιάννη Στεφανάκι 1. Άνθρωπος μετεωριζόμενος πάνω από την πόλη ακροβατεί πάνω σε ένα σκοινί, σε μια γραμμή με κατεύθυνση άλλα μετέωρα, κάποιο σύννεφο ή το φεγγάρι. Προσπάθεια επαναλαμβανόμενη, με διαφορετικούς όρους κάθε φορά, όνειρο που αλλάζει σχήμα, επαναφέροντας ξανά και ξανά το ίδιο αίνιγμα, επίμονο, ίσως οδυνηρό, σαν επωδό, μια […] - Γιάννης Στεφανάκις
Παις παίζων πεσσεύων; Ο Γιάννης Στεφανάκις, λιτός και καίριος, ανοίγοντας τον κυρίως ναό της τέχνης του, κινείται ποιητικά και την αποφλοιώνει απ’ ό,τι περιττό, στοχεύοντας στον πυρήνα της κάθε φορά θεματικής του. Αυτό δίνει μπόι στο πλάσιμο των εικόνων του παρά την υφολογική λιτότητα της ζωγραφικής του. Είναι φορές που ο τρόπος αφήγησης κερδίζει περισσότερο έδαφος […] - Η περιπλάνηση στη ζωγραφική του Γιάννη Στεφανάκι
Εν αρχή οι εικόνες της πόλης. Το σύννεφο παίζει κυρίαρχο ρόλο στα θέματα του ζωγράφου. Το σύννεφο είναι και αετός και τραβάει τον πίνακα προς τον ουρανό. Στον ουρανό όπου αντικατοπτρίζεται η πραγματικότητα. Λάδια, ακρυλικά και μικτές τεχνικές είναι τα υλικά του. Χρώματα: Πορτοκαλί, το μπλε και μίξη πολλών χρωμάτων. Οι ιώδεις, αποχρώσεις επικρατούν. Και […] - Το ερώτημα του Οίκου
1. Παρατηρώντας τις μικροσκοπικές Εικόνες περιπλάνησης του Γιάννη Στεφανάκι διακρίνω μια επιφυλακτικότητα απέναντι στις κραυγαλέες και ρηξικέλευθες πρακτικές της καλλιτεχνικής avantgarde, η οποία συνοδεύεται από μια διάθεση απεικόνισης μιας νοσταλγίας. Λέγοντας κάτι τέτοιο δεν εννοώ τη νοσταλγία για «κάτι ωραίο που χάσαμε» αλλά περισσότερο για τη σημασία της καλλιτεχνικής αφήγησης. Υπάρχει ένας έξοχος στίχος του […]
Χαρακτική
- Η χαρακτική του Γιάννη Στεφανάκι
Η τέχνη του Γιάννη Στεφανάκι αναπτύσσεται με συνέπεια μέσα στον χρόνο. Εκείνο που χαρακτηρίζει την μέχρι τώρα διαδρομή του είναι η εσωτερική συνοχή του έργου του είτε πρόκειται για ζωγραφικές και χαρακτικές συνθέσεις είτε για κατασκευές και εγκαταστάσεις στον χώρο. Ο δημιουργός αφηγείται μικρές ιστορίες, αναζητά τους εικαστικούς του “δρόμους” στα αποθέματα της μνήμης και […] - Χαρακτική – Μέθοδοι Χάραξης και Εκτύπωσης
ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ Εικαστικές τέχνες από το ρήμα εικάζω (απεικονίζω, αναπαριστώ) είναι η ζωγραφική, η χαρακτική, η γλυπτική και η αρχιτεκτονική. Τέχνες πανάρχαιες όσο και ο άνθρωπος. Ονομάζουμε χαρακτικό έργο το τύπωμα από μια χαραγμένη επιφάνεια και χαρακτική το σύνολο των μεθόδων, προκειμένου ένα σχέδιο πρώτα να χαραχθεί στο ξύλο, στο μέταλλο ή να στερεωθεί στην πέτρα […] - Ο δρόμος του Στεφανάκι
Ο Γιάννης Στεφανάκις που γεννήθηκε το 1951 είναι ένας πεισματάρης κρητικός που ξέρει να κερδίζει ό,τι βάλει στο μυαλό του με οδηγό δύο πράγματα: επιμονή και ταλέντο. Επιπλέον χαλάει την καλλιτεχνική πιάτσα γενικότερα γιατί εκτός της προβολής του προσωπικού του έργου ενδιαφέρεται και για τα κοινά παρεμβαίνοντας παντοιοτρόπως, πρωτοστατώντας σε καλλιτεχνικές εκδόσεις ή περιοδικά άποψης, […] - Από την εποχή των pixels στη «Λίθινη Εποχή» του Γιάννη Στεφανάκι
Εύκολο είναι πια σήμερα να φτιάχνει κανείς εικόνες. Εκατομμύρια αντίτυπα παράγει, ας πούμε, η Sony με εργαλείο τα μαγικά για μας τους αδαείς έγχρωμα pixels που εμφανίζονται ως άυλες σκιές αλλά μ’ όλα τα χαρακτηριστικά αναγνωρίσιμων μορφών. Μόνο στο προσεχτικό μάτι φανερώνουν μικροαποκλίσεις από το κανονικό που αντί να δρουν ελκυστικά, αποσυντονίζουν την οικεία πραγματικότητα, […] - Τί είναι αυτό που σπρώχνει σήμερα ένα καλλιτέχνη στη Χαρακτική;
Είναι η γοητεία, υστέρα από επίπονη δουλειά εβδομάδων, όταν ο μελανωμένος κύλινδρος ακουμπά για πρώτη φορά στη μόλις τελειωμένη πλάκα; Είναι η μαγεία στην παρατήρηση της αντίδρασης της λιθογραφικής πέτρας όταν έχει περιχυθεί από νιτρικό οξύ και αραβική γόμα; Είναι η χαρά των αισθήσεων όταν εξετάζει τα πρώτα δοκίμια και το ωρίμασμα σιγά-σιγά της τελικής […]
Βιβλία
- «Ο στόχος»
Στα χρόνια της απριλιανής δικτατορίας είχε δημιουργηθεί, στις σελίδες του περιοδικού «Η συνέχεια», συζήτηση για το νόημα της σεφερικής φράσης: «φτάσαμε τέλος στα χρόνια που εφευρέθηκε η κατάργηση της τυπογραφίας». Μεταξύ των ερμηνευτικών απόψεων, υπήρξε και μια που υπαινίχθηκε τη διαφαινόμενη υποχώρηση της παραδοσιακής τυπογραφίας μπροστά στις νέες εξελίξεις στοιχειοθεσίας και εκτύπωση των βιβλίων. Η […] - Ποίηση και Χρώμα
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ «Η φοβερή πατρίδα μου» με τρεις ξυλογραφίες του ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΦΑΝΑΚΙ Εκδόσεις «ΝΕΟ ΕΠΙΠΕΔΟ» Ακόμη και σ’ εποχές άθλιες και άνυδρες, όπως η δική μας, το λουλούδι της ομορφιάς πάντα θα βρίσκει έδαφος ν’ ανθίζει. Η ελπιδοφόρα τούτη σκέψη πέρασε από το νου μου καθώς έβλεπα και διάβαζα το αγλαές βιβλίο «Η φοβερή πατρίδα […] - «Λίθινη εποχή»
Το βιβλίο «Λίθινη εποχή» με λιθογραφίες του Γιάννη Στεφανάκι και ανέκδοτα κείμενα των Νάνου Βαλαωρίτη, Εκτορα Κακναβάτου, Πάνου Κυπαρίσση, Ματθαίου Μουντέ, Παντελή Μπουκάλα και αποσπάσματα από το «ΟΡΟΠΕΔΙΟ» του Μιχάλη Κατσαρού, αποτελείται από ποιήματα και πεζά κείμενα των παραπάνω λογοτεχνών, που με την εξαίρετη γραφή τους διεισδύουν στο εικαστικό έργο του ζωγράφου, ανασύροντας μέσα από […] - Συλλεκτική έκδοση με νόημα – Ο Επιτάφιος Θρήνος
Συλλεκτική έκδοση με νόημα O «Επιτάφιος Θρήνος» με ξυλογραφίες του τυπογράφου-εικαστικού Γιάννη Στεφανάκι Tου Kλήμη Mαστορίδη O Eπιτάφιος Θρήνος – Ξυλογραφίες: Γ. Στεφανάκις – Πρόλογος: Γ. Kοροπούλης – Nέο Eπίπεδο – Eκδ. Xειροκίνητο O Γιάννης Στεφανάκις στο πρώτο παγκόσμιο συνέδριο τυπογραφίας στη Θεσσαλονίκη έθεσε εαυτόν σε μια «ομάδα ωραίων τρελών που ονειρεύονται έναν κόσμο διαφορετικό». […] - Σε ξύλο φλαμουριάς
Δεν θυμάμαι αν γνώρισα τον Γιάννη Στεφανάκι ως ζωγράφο, ως γραφιά, ως τυπογράφο ή ως εκδότη του περιοδικού «Νέο Επίπεδο». Και δεν έχει σημασία. Ο Στεφανάκις ανήκει σε εκείνους τους καλλιτέχνες που θυμίζουν τους τεχνίτες του Μεσαίωνα, όταν οι τέχνες είχαν πολλές μορφές, πάντα δεμένες με την καθημερινότητα αλλά κι ένα βήμα πέρα και πάνω […] - Το αγλαόν, η κλασσική τυπογραφία
Εν αρχή ην το χάος. Ο ατελείωτος χρόνος, το ίχνος, η χάραξη στο βράχο, στο κόκαλο, στην πέτρα, η επικοινωνία. Ο δίσκος της Φαιστού, το πρώτο κινητό στοιχείο, η πρώτη εκ-τύπωση. Η γραφή, το Θείο δώρο, η γνώση. Ο πάπυρος, η περγαμηνή, το παλίμψηστο. Οι πρώτοι αντιγραφείς, το βιβλίο. Το χαραγμένο ξύλο, το πρώτο κινέζικο […] - Χ. Μπότσογλου
Μια βραδιά στου Σάμη Από τον Χρόνη Μπότσογλου Ζηλεύω πολύ τους καλούς καλλιτέχνες, τους καλούς ζωγράφους, τους καλούς χαράκτες, τους καλούς γλύπτες, τους σπουδαίους ποιητές και λογοτέχνες, αυτούς που δικαιώνουν το όνομα της Τέχνης που υπηρετούν. Θα προσπαθήσω λοιπόν, να σας εκθέσω τους λόγους που ζηλεύω τον ζωγράφο- χαράκτη- ποιητή, Γιάννη Στεφανάκι. Κυρίως όμως ζηλεύω […]
Νέο Επίπεδο
- Το «Νέο Επίπεδο»
Μια νέα δίμηνη «εφημερίδα ποίησης και τέχνης» κυκλοφόρησε, με τίτλο «Νέο επίπεδο». • Εκδότης-διευθυντής: Γιάννης Στεφανάκις. ΕΙΝΑΙ η συνέχεια, σε… άλλο επίπεδο, του περιοδικού «Επίπεδο», που πριν επτά χρόνια ο εκδότης είχε βγάλει μαζί με τον Μιχάλη Κατσαρό. • Τώρα όμως – λέει ο εκδότης – τα πράγματα είναι περισσότερο δύσκολα, βέβαιοι πως δεν πρόκειται […] - «Νέο Επίπεδο» ποίησης και τέχνης
Τέσσερα κιόλας τεύχη έβγαλε το «Νέο Επίπεδο», η δίμηνη εφημερίδα ποίησης και τέχνης, που εκδίδει ο Γιάννης Στεφανάκις. Με αφιέρωμα στον Γιάννη Τσαρούχη, το τελευταίο «Επίπεδο» περιλαμβάνει, όπως πάντα, μία ενδιαφέρουσα επιλογή από όλες σχεδόν τις Τέχνες .Εικαστικά, σχέδια και χαρακτικά, ποίηση, βιβλιοπαρουσίαση, μελέτες, σχόλια… Σε καλαίσθητη παρουσίαση, που διατηρεί ζεστή και άμεση τη σχέση […] - «Νέο επίπεδο»
Φαίνεται πως κάποιοι άνθρωποι δεν βολεύονται εύκολα. Το μαρτυρά το πρόσωπό τους όταν επισκέπτονται φίλους και γνωστούς ή όταν ακόμη αναζητούν την επαφή με αγνώστους… Το παιχνίδι, η αναζήτηση δρόμων και ιδεών, το όνειρο και η πρόκληση κυλούν μέσα στο αίμα τους. Σ’ αυτήν την πάστα των ανθρώπων που μάχεται με τα δικά της μέσα […] - «Τα παιδιά γράφουν στον… Γουτεμβέργιο»
Θυμόσαστε την καμπάνια «Μ’ ένα βιβλίο πετάω» του υπουργείου Πολιτισμού; Ανάμεσα στους φορείς, στα μουσεία και στα σχολεία που συμμετείχαν, ήταν και τα λογοτεχνικά περιοδικά. Ο εικαστικός Γιάννης Στεφανάκις που εκδίδει το περιοδικό «Νέο Επίπεδο» έδωσε το «παρών», γνωρίζοντας στα παιδιά τα μυστικά της τέχνης του Γουτεμβέργιου, από τη γέννηση της ως τη σύγχρονη της […] - Μιχάλης Κατσαρός στο «Νέο Επίπεδο»
Οι αριστεροί; «Ναι, οι αριστεροί είναι εκείνοι που στο σαρκωμένο από τέχνη σώμα τους από Πάρι, από ωραία Ελένη-που δίνει κλειδί- δέχονται να σώσουν άλλους της Αριστεράς ανθρώπους». Ποιητικός ο ορισμός, δεν θα μπορούσε παρά να έχει διατυπωθεί από έναν ποιητή. Και πράγματι, προέρχεται από τον Μιχάλη Κατσαρό και διατυπώθηκε κατά τη συνομιλία που είχε […] - Καββαδίας και δυνατές υπογραφές
Με ένα δυνατό αφιέρωμα στον ποιητή Νίκο Καββαδία (με κείμενα μεταξύ άλλων των Μανόλη Αναγνωστάκη και Στρατή Τσίρκα) κυκλοφόρησε το 27ο τεύχος του λογοτεχνικού και εικαστικού περιοδικού «Νέο. Επίπεδο» που από δω και πέρα θα το βρείτε σε διαφορετικό σχήμα. Μέσα στην ύλη του τεύχους πού κυκλοφορεί δημοσιεύονται ακόμη δύο ανέκδοτα διηγήματα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, […] - Καταθέτοντας για τον Καζαντζάκη
Μ’ ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη κυκλοφορεί το διπλό τεύχος του περιοδικού «Νέο Επίπεδο», για να συναντήσουμε ξανά το ερώτημα: «Πρόφτασε» άραγε ο μεγάλος συγγραφέας «ν’ αρπαχτεί στης αστραπής τη λάμψη»; Ένα ακόμη αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη; «Ναι», σημειώνει ο εκδότης του περιοδικού Γιάννης Στεφανάκις. «Ένα αφιέρωμα, όμως, πέρα από επετείους και γιορτές χωρίς […] - Η γιορτή των κόμικς
Εβδομήντα δύο Έλληνες κομιξάδες, παλιοί και νέοι γνωστοί και αγαπημένοι, εικαστικοί και «νεοάγριοι» κάνουν κατάληψη στο Πάρκο Ελευθερίας από 12 έως 30 Ιανουαρίου, μαζί με ταινίες κινουμένων σχεδίων, μουσικά συγκροτήματα, multimedia συμβάντα, προβολές slides κ.ά. Καλαϊτζής, Ταμπακέας, Ζερβός, Μπότσος, Παπαϊωάννου, Παντελόπουλος, Soloup, Αρκάς, Αρώνης, Πεχλιβανίδης, Τραγάκης, Βασιλάκου, Ιωσηφίδης, Μποστ, Αρχέλαος, Καλαμαράς, Στάθης. Όλοι οι παλιοί, […] - Οι μερακλήδες της τυπογραφίας
Μπορεί να μας άρεσε τόσο λόγω επαγγέλματος. Αλλά δεν το νομίζουμε. Το αφιέρωμα του τελευταίου τεύχους του περιοδικού «Νέο επίπεδο» στην τυπογραφία είναι τόσο μερακλίδικο, που μπορεί να αφορά τον καθένα, που νοιάζεται για την εικόνα του λόγου και το λόγο της εικόνας. «Όχι», προλαβαίνει στον πρόλογο του ο εκδότης Γιάννης Στεφανάκις, «δεν είμαστε όλοι […] - «Νέο Επίπεδο» Τεύχος 32, Νοέμβριος 2000
Κρητική η εκδήλωση (17 Νοεμβρίου 2000) όπως και η έκθεση ζωγραφικής (17.11 – 15.12.2000), Κρητικός στην καταγωγή ο τιμώμενος Μανόλης Αναγνωστάκης, Κρητικός και ο εκδότης του περιοδικού Γιάννης Στεφανάκις, ο οποίος και ξεκίνησε όλη αυτή τη δραστηριότητα με ένα αφιερωματικό τεύχος στον προσφιλή συντοπίτη του. Και ο Αναγνωστάκης αποδέχτηκε την πρόταση του περιοδικού καθώς δείχνει να […] - Το Ηράκλειο τιμά τον Αναγνωστάκη
Τον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη τιμά σήμερα το Ηράκλειο για την προσφορά του στα γράμματα, αλλά και στα κοινωνικά δρώμενα οε δύσκολες εποχές για την ελληνική κοινωνία. Συγκεκριμένα, το περιοδικό «Νέο Επίπεδο», σε συνεργασία με την αίθουσα τέχνης «Αριάδνη», διοργανώνουν λογοτεχνική εκδήλωση προς τιμήν του ποιητή σήμερα το απόγευμα στην αίθουσα του Εμπορικού Επιμελητηρίου της πόλης, […]
Τεχνοπαίγνιον
- Νέα προσπάθεια
Μετά το «Νέο Επίπεδο» που έκλεισε τον κύκλο της ζωής του, ο Γιάννης Στεφανάκις εκδίδει νέο περιοδικό με μοναδικό σχεδιασμό και έξοχη εκτύπωση. Χρειάζεται ωστόσο αυστηρότερη επιλογή συνεργατών και θεμάτων. Ο συνεχώς ανήσυχος Στεφανάκις διέκοψε την έκδοση του περιοδικού του «Νέο Επίπεδο» που «έκλεισε έναν γόνιμο κύκλο ζωής 33 τευχών» και δημιούργησε το «Τεχνοπαίγνιον», μια […] - «Τεχνοπαίγνιον» σιωπηλό και συλλεκτικό
Κυκλοφορεί το 5ο τεύχος ενός περιοδικού το οποίο ευαγγελίζεται τη διαρκή ποίηση στην τέχνη, επιλέγοντας τη σιωπή. Όπως και το 4ο, έτσι και αυτό το τεύχος του περιοδικού «Τεχνοπαίγνιον» το οποίο κυκλοφορεί σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων (447 τεύχη) είναι αφιερωμένο στη σιωπή. Ο Σάββας Μιχαήλ γράφει στο άρθρο του «Οι Σειρήνες της σιωπής»: «Κι αν η θανάσιμη […] - Ελκυστικό «Τεχνοπαίγνιον»
Υπάρχουν κάποιοι εραστές της καλλιτεχνίας, οι οποίοι συνειδητά παραμένουν στο περιθώριο και εργάζονται αργά αλλά σταθερά με γνώμονα την ποιότητα και την υψηλή αισθητική αντίληψη. Ο εικαστικός Γιάννης Στεφανάκις είναι μια τέτοια περίπτωση, αφού με το δεύτερο τεύχος του περιοδικού «Τεχνοπαίγνιον» δίνει το στίγμα του στο χώρο των επιθεωρήσεων τέχνης και γραμμάτων. Το δεύτερο τεύχος […] - «Τεχνοπαίγνιον» σε 400 αντίτυπα από τον Γ. Στεφανάκι
ΔΕΝ ΑΝΤΕΞΕ για πολύ Ο Γιάννης Στεφανάκις. Από τότε που αποφάσισε να αποχωριστεί το «Νέο Επίπεδο» κάτι του έλειπε. Η εκδοτική του δραστηριότητα ήταν, καταπώς φαίνεται, το «Alter ego» της εικαστικής. Η μια χωρίς την άλλη δεν μπορούσε να υπάρξει, γι’ αυτό αποφάσισε να πειραματισθεί εκ νέου. Πείραμα δημιουργικό και προσωπικό που μέσα του διακρίνει […] - Το νέο «Τεχνοπαίγνιον»
Περιοδικό-κόσμημα μπορεί να χαρακτηριστεί το «Τεχνοπαίγνιον», το οποίο κυκλοφορεί με σταθερό προσανατολισμό προς τον χώρο των εικαστικών τεχνών και του ποιητικού λόγου. Εκδοση με αισθητική άποψη, κείμενα με άποψη και τυπογραφικό προφίλ που ξεφεύγει από την πεπατημένη, το «Τεχνοπαίγνιον» του Γιάννη Στεφανάκι (τεύχος 4ο, Μάιος 2006, τιμή: 25 ευρώ) διεκδικεί την αυθεντικότητα της φωνής του. […]
Συνεντεύξεις
- Γιάννης Στεφανάκις: Η ζωγραφική είναι για μένα η σύζυγος και η χαρακτική η ερωμένη μου!
Συνέντευξη στην Κατερίνα Παπαγεωργίου Είναι ζωγράφος και χαράκτης, παράλληλα όμως κι ένας πρωτοπόρος καλλιτέχνης σε αρκετά πολιτιστικά δρώμενα. Δεν είναι τυχαίο που πρώτος ξεκίνησε το Α’ Πανελλήνιο Φεστιβάλ Κόμικς, ενώ ανάμεσα στις εικαστικές εκδόσεις του που συνδυάζουν την παλαιά τέχνη του τυπογράφου με την σύγχρονη ιδεοληψία του καλλιτέχνη, αρκετές φορές έχει συζητηθεί το εικαστικό του […] - Ο καλλιτέχνης, σχοινοβάτης και σβούρα στο κενό
Της ΚΙΤΣΑΣ ΜΠΟΝΤΖΟΥ Διακόσια πενήντα τρία έργα μικρών διαστάσεων απλωμένα σε μια επιφάνεια σαν διαμελισμένα κομμάτια παζλ με κοινό θέμα την καθημερινή ασφυξία του μοναχικού ανθρώπου σε μια πόλη αφιλόξενη. Συνθέτουν τις «Εικόνες περιπλάνησης» του ζωγράφου και χαράκτη Γιάννη Στεφανάκι και εκτίθενται στην αίθουσα «Εκφραση» ώς τις 14 Ιουνίου. Οι εικόνες εκπέμπουν τα ίδια συναισθήματα […] - Ο Γιάννης Στεφανάκις σε μεγάλη έκθεσή του στο «Σπίτι της Κύπρου»
Το αληθινό είναι και διαχρονικό Του ΒΑΣΙΛΗ Κ. ΚΑΛΑΜΑΡΑ Ο εικαστικός Γιάννης Στεφανάκις (γενν. 1951) είναι ένας πολυσύνθετος καλλιτέχνης: ζωγράφος, χαράκτης, εκδότης περιοδικών («Επίπεδο», «Νέο Επίπεδο», «Τεχνοπαίγνιον») και συλλεκτικών βιβλίων («Χειροκίνητο»). Ωστόσο, το φόρτε του είναι η συνύπαρξη ζωγραφικής και χαρακτικής. Την τελευταία δεν την έμαθε μόνον στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου σπούδασε, αλλά […]